Хормон на растежа (HGH)

Как ни влияе хормонът на растежа

 

Хормонът на растежа, който се нарича още GH, HGH и соматропин, е пептиден хормон, който се произвежда от хипофизата - жлеза с големина на грахово зърно. Правилното му наименование е соматропин. Произхода на думата е гръцки и означава “сома” - тяло и “тропи”-раста. Производството на GH се контролира от сложен набор от хормони, произвеждани в хипоталамуса на мозъка и в чревния тракт и панкреаса. Хипофизата го отделя и нивата му в тялото се повишават след физическо натоварване, травми и сън. При нормални условия се произвежда повече соматропин през нощта, отколкото през деня. GH действа върху много тъкани в цялото тяло. При деца и юноши стимулира растежа на костите и хрущялите. Има следните действия при хора от всички възрасти:

Прочети още
  • Засилва протеиновия синтез;
  • Увеличава мускулната маса, като стимулира растежа на мускулите и предотвратява свързания с възрастта мускулен спад.
  • Намалява телесните мазнини чрез активиране на липазата, вашият ензим, усвояващ мазнините
  • Пречи на действието на инсулина ;
  • Повишава нивата на кръвната захар;
  • Има противостареещо дейстиве;
  • Възстановяване на черния дроб;
  • Заздравява сърдечно-съдовата система

Както при деца, така и при хора в зряла възраст, соматропина помага да се контролира метаболизма на тялото - процесът, чрез който клетките превръщат храната в енергия и произвеждат други вещества, от които тялото се нуждае.

 

Тенировките и GH

 

Соматропинът е основното вещество, което тялото Ви използва за растеж и размножаване на клетките. Нивата са най-високи през детството, достигат пик през пубертета и като цяло намаляват след средна възраст. Съществуват обаче естествени начини за насърчаване на производството му - като упражнения. Тренировките са сред най-мощните стимуланти за производството. Физическото натоварванане повишават растежния хормон както при мъжете, така и при жените. Ендокринната система, отговорна за отделяне на соматропин, реагира на интензивността и обема на Вашата тренировка, а не на специфични упражнения. Следователно, колкото повече се натоварвате, толкова по-голяма е вероятността да предизвикате секреция на HGH. Но всеки организъм има горна граница, тъй като тялото се адаптира с време. За да развият по-големи и по-силни мускули, културистите и спортистите се обръщат към провеждане на терапия със соматропин. GH е лекарствен продукт, който се прилага чрез инжектиране. Редовният прием повишава чистата мускулна маса, като в същото време понижава телесните мазнини.

 

Храненето и GH

 

Освен здравите тренировки, за да имаме големи мускули не трябва да забравяме и навиците на хранене. Храните, които са богати на белтъчини стимулират производството на соматропин в тялото, докато сладкото има негативен ефект. Повишения инсулин се свързва с ниски нива. Рафинираните въглехидрати и захар повишават нивата на инсулин най-много, така че намаляването на приема може да помогне за оптимизиране на нивата на растежен хормон. Тялото Ви естествено отделя значителни количества HGH, особено през нощта. За това не е препоръчително да консумирате храни преди лягане, защото това ще повиши инсулина и потенциално да блокира част от HGH, освободен през нощта. Според някои проучвания глада също може да повиши нивата на соматотропин. При проведените тестове е установено, че след 3 дни глад нивата се увеличават с над 300 %. След 1 седмица на гладуване те са се увеличили с 1250 %.

 

Връзката между съня и хормона на растежа

 

Наред с упражненията и храненето сънят е другият най-силен стимул за секрецията. Някои дори наричат ​​съня естественият "стероид на спортиста", тъй като това е един от най-ефективните ключове за освобождаването на растежен хормон, според Асоциацията за здраве и фитнес. Тялото започва да отделя HGH по време на най-дълбоките етапи на бавновълнов сън. Ако искате да изградите сила и мускули, подобряването на съня Ви може да окаже положителен ефект. Придържайте се към последователен график на съня, практикувайте релаксиращ ритуал за лягане и ограничете излагането на светлина преди сън. Тренировките и съня работят заедно, за да ви помогнат да извлечете максимума от производството на HGH на тялото си. Докато спите, освобождавате повече GH, което насърчава възстановяването на мускулите за следващия ден на тренировка и така цикълът продължава.

 

Странични ефекти на хормон на растежа

 

Медицинските специалисти казват, че странични ефекти не са срещани често. Възможните нежелани реакции, които се наблюдават изключително рядко, са:

  • Синдром на карпалния тунел;
  • Нервни, мускулни или ставни болки;
  • Подуване на ръцете и краката от задържане на течности (оток);
  • Високи нива на холестерол;
  • Изтръпване на кожата;
  • Повишен риск от сърдечни заболявания и диабет;
  • Ракови тумори;
  • Уголемяване на ръцете, краката или чертите на лицето (акромегалия);
  • Промени в настроението;
  • Уголемяване на сърцето;
  • Ниска кръвна захар;
  • Увреждане на черния дроб;
  • Умора;
  • Уголемени гърди при мъже (гинекомастия).

Тези, които изпитват някои от симптоми или други проблеми, трябва да се свържат със своя лекар. Те могат да променят дозата, ако е необходимо за отстраняване на симптомите. Инжектиране на соматропин  не се препоръчват за хора, които имат: тумори; рак; сериозни заболявания; дихателни проблеми; множество травми. Може да повлияе на производството на инсулин в организма, така че хората с диабет трябва да следят внимателно нивата на кръвната си захар.

 

Добавки за увеличаване на хормона на растежа

 

Много суплементи по естествен начин повишават нивата на соматотропин. Различни добавки имат ефект върху хипофизата, като я стимулират да произвежда хормон на растежа. Освен това са безвредни и нямат странични ефекти. Обърнете внимание, че приемането на доабвки не замества HGH в организма. Тялото продължава да го произвежда само, обаче нивото ще бъде повишено до Вашия генетичен максимум. Суплементите, които повишават натурално GH, са:

  • Алфа GPC: 1 грам от този ноотропен за стимулиране на мозъка временно повишава нивата с 290%;
  • Мелатонин: Приемането на този стимулиращ съня хормон показва умерено повишаване на секрецията на растежен хормон. Дози от 100 микрограма до 10 милиграма са напълно безопасно;
  • GABA: Гама-аминобутирова киселина - съдържа се предимно в човешки мозък. Приемът на GABA може значително (макар и преходно) да повиши нивата;
  • Креатин: 20 грама от този естествен подобрител на физически упражнения повишава GH за няколко часа;
  • Глицинът е най-разпространената аминокиселина в колагена. Доказано е, че добавката повишава HGH при здрави индивиди;
  • Аргинин: Аминокиселината аргинин помага да се произвежда соматропин по време на сън.

Употребат на няколко добавки едновремнно води до по-добри резулатати.

Подреди по
Телефон за бърза поръчка